loading...
سایت برای دانش آموزان
student بازدید : 22 شنبه 23 دی 1391 نظرات (0)

مأموریت اولیه مریخ نورد کنجکاوی یکسال مریخی یا 687 روز زمینی است...

مریخ نورد کنجکاوی یا همان آزمایشگاه علمی مریخ ناسا (MSL) از زمان پرواز از زمین به سمت مریخ تا حال 560 میلیون کیلومتر را طی نموده و قرار است اواخر روز یکشنبه 5 اگست و یا هم دو شنبه 6 اگست (با توجه به موقعیت شما در زمین) بر سطح سیاره سرخ فرود آید. مریخ نورد کنجکاوی گرم و نرم در دل یک سفینه فضایی قرار داده شده تا با خاطر آرام این سفر طولانی را طی کند، اما وقتی به سطح مریخ پا می گذارد بخاطر فداکاری هایش در راه علم باید با سرمای خشن مریخ دست و پنجه نرم کند. این چهارمین مأموریت ناسا به سمت مریخ می باشد و هدف آن بررسی شرایط حیات در گذشته، حال و آینده مریخ است. اگر می خواهید در مورد این مأموریت بیشتر بدانید پس تا آخر این مقاله با ما باشید، زیرا در ادامه چند موضع مهم در مورد کنجکاوی را برای شما تهیه نموده ایم .

کی به سطح مریخ میرسد؟
بر اساس وقت ما زمینی ها مریخ نورد کنجکاوی به تاریخ 6 اگست ساعت 10 صبح به وقت کابل (یک دقیقه کم یا زیاد) بر سطح مریخ فرود می آید. این زمان دریافت سینگال در زمین است که شامل 13.8 دقیقه زمان نوری (یک طرفه) برای دریافت سیگنال رادیویی از مریخ می باشد. اما بر اساس زمان محلی (در مریخ) فرود کنجکاوی حدود 3 بعد از ظهر مریخ می باشد.

بعد از رسیدن به بیرونی ترین لایه اتموسفیر مریخ، چقدر زمان می برد تا مریخ نورد کنجکاوی به سطح مریخ فرود آید؟
حدود 7 دقیقه. این مدت که توسط ناسا "7 دقیقه دهشت و اضطراب" نام گذاری شده شامل یک پاراشوت، چند موشک برای فرود، یک جرثقیل هوایی و چندین میکانیزم پیچیده دیگر بخاطر فرود آرام کنجکاوی بر سطح مریخ می باشد.
برای دیدن و کسب اطلاعات بیشتر در مورد لحظه های اضطراب اینجا را کلیک کنید.

پاراشوت آن چقدر بزرگ است؟
قطر این پراشوت 15 متر یا (51 فوت) و در واقع یک پاراشوت مافوق صوت یا بزرگترین پاراشوتی است که تا حال بر فراز آسمان یک سیاره دیگر باز می شود. این پاراشوت می تواند 65 هزار lbs (یا پوند بر اینج مربع) فشار را تحمل کند که برای اتموسفیر مریخ بسیار مهم است.

اندازه سفینه و مریخ نورد چقدر است؟
مریخ نورد کنجکاوی (بخش گشت زنی، سپر هوایی و قسمت مرحله فرود) همه 4.5 متر با ارتفاع 3 متر می باشد.
اندازه مریخ نورد کنجکاوی: طول 3 متر، عرض 2.8 متر و بلند ترین قسمت آن 2.1 متر می باشد.
طول بازو: 2.1 متر. این بازو توانایی جمع آوری نمونه های سنگ پودر شده و خاک حفر شده را دارد. در مرحله بعد نمونه ها به دستگاه تجزیه و تحلیل سپرده می شود و در آخر دوباره به سطح مریخ ریخته می شود. قطر تایر های آن نیم متر است.
جرم یا وزن این مأموریت از لحظه پرتاب 3،893 کیلوگرام بود که شامل 899 کیلوگرام خود مریخ نورد، 2،401 کیلوگرام قسمت ورودی و 539 کیلوگرام وزن سیستم نزول و فرود (سپر هوایی همراه با بخش نزول که حاوی سوخت نیز می باشد).

مریخ نورد کنجکاوی سوخت لازم برای حرکت خود را از کجا دریافت می کند؟
کنجکاوی انرژی مورد نیاز خود را از جنراتور یا مولد گرما-الکتریکی رادیو ایزوتوپی و باطری های لیتیوم-آیونی تهیه می کند.
دستگاه های علمی نصب شده بر کنجکاوی کدام ها اند؟
10 دستگاه با وزن 75 کیلوگرام شامل طیف سنج ذرات الفا اشعه ایکس ، کمره کیمیاوی (دوربین شیمیایی)، دستگاه کیمیاوی (شیمیایی) و معدنی، دستگاه بازتاب حرکتی از نوترون ها، کمره یا دوربین محیط اطراف، تصویر بردار بازو، کمره یا دوربین دکل، دستگاه تحلیل گر تابش ها، دستگاه نظارت گر محیط پیرامون مریخ نورد و دستگاه تحیل کننده نمونه ها.
کنجکاوی چند کمره (دوربین) دارد.
17 کمره ( که بعضی شان بخشی از 10 دستگاه علمی آن می باشد) و مانند دانشمندان در آزمایشگاه خیلی از کارها را انجام می دهند. بجای فرستادن نمونه ها به زمین جهت بررسی و مطالعه توسط انسان، کنجکاوی با استفاده از این کمره ها می تواند آزمایش های خود را در سطح مریخ انجام دهد.
مریخ چقدر از زمین دور است؟
فاصله میان مریخ و زمین در زمان پرتاب کنجکاوی 204 میلیون کیلومتر بود
فاصله میان مریخ و زمین در روز فرود، 248 میلیون کیلومتر می باشد.
کل فاصله سفر کنجکاوی از زمین تا مریخ حدود 567 میلیون کیلومتر می باشد.
سرعت حرکت کنجکاوی در سطح مریخ چقدر است؟
مریخ نورد کنجکاوی با توجه به میزان انرژی، میزان لغزش، سراشیبی سطح، قابلیت دید و دیگر متغییرها با سرعت 30 متر در ساعت حرکت می کند.


نقطه فرود کنجکاوی در مریخ کجاست؟
محل فرود آن: 4.6 درجه عرض جنوبی، 137.4 درجه طول شرقی و در واقع نزدیک کوه شارپ در داخل دهانه یا حفره گیل، که یک کوه لبه دار با ارتفاع 4.8 کیلومتر می باشد. این کوه به افتخار بوب شارپ زمین شناس سیاره ای نامگذاری شده است.
وضعیت آب و هوا در داخل حفره گیل چگونه خواهد بود؟
دما یا حرارت اتموسفیر نزدیک سطح در محل فرود در دور اول مأموریت 90 تا 0 درجه سانتی گراد می باشد. در واقع دمای بسیار سرد پر از باد که گاه سرعت باد تا 144 کیلومتر در ساعت میرسد و قوت باد برابر با یک طوفان در زمین است. در مریخ طوفان های زیادی از گرد و غبار رخ میدهد که با سرعت به گردباد های قوی بنام تنوره دیو (گرد باد هیولا) تبدیل می شود.
دانشمندان چند نقطه فرود برای کنجکاوی را قبل از فرود به داخل حفره گیل در نظر گرفته اند؟
60 نقطه را. حفره گیل به این دلیل انتخاب شده که به گمان اغلب حاوی عناصری است که برای جستجوی ذرات تشکیل دهنده حیات بسیار مهم می باشند.
مأموریت اولیه کنجکاوی چقدر است؟
یک سال مریخی. چون یک روز مریخی 39 دقیقه و 35 ثانیه طولانی تر از یک روز در زمین است، پس انتظار میرود کنجاوی در مرحله نخست یک سال مریخی یا 98 هفته و یا 687 روز زمینی کار کند.
هزینه این مأموریت چقدر است؟
2.5 میلیارد دالر که شامل 1.8 میلیارد برای تهیه سفینه فضایی و تحقیقات علمی و همچنین هزینه های اضافی برای پرتاب و عملیات آن می گردد.

برچسب ها نجوم ,
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
این سایت توسط سه نفر از بچه های روزبه راه اندازی شده است و دارای مطالب و تحقیقات و نمونه سوال ها مفیدی است. اگر شما هم دارای تحقیقات و نمونه سوال های مفید هستید در سایت STUDENT عضوشوید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    شما چه صدایی را دوست دارید ؟
    آیا مظالب سایت مفید هستند ؟
    آیا شما در پروژه مجموعه وبلاگ ها ( پست 1 ) شرکت می کنید
    آمار سایت
  • کل مطالب : 22
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 5
  • بازدید امروز : 10
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 10
  • بازدید ماه : 10
  • بازدید سال : 13
  • بازدید کلی : 1,773
  • کدهای اختصاصی
    
    استخاره آنلاین با قرآن کریم
    
    قالب سبز-ابزار گوکل پلاس